Ken Jacobs: 01

5 April, 2014 - 13:00
SPHINX

Dit programma eindigt met het baanbrekende Blonde Cobra – volgens Jonas Mekas “the masterpiece of Baudelairean cinema” – die hier vertoond wordt in dialoog met films van vrienden, collega’s en tijdgenoten van Ken Jacobs: Abigail Child, Ernie Gehr, Vincent Grenier en Jim Jennings.

Opening the 19th Century: 1896

Ken Jacobs
,
US
,
1990
,
16mm
,
11'

Shafting the screen: the projector beam maintains its angle as it meets the screen and keeps on going, introducing volume as well as light, just as Paris, Cairo and Venice of a century ago happen to pass. Passing through the tunnel mid-film, a red flash will signal you to switch your single Pulfrich filter before your right you to before your left (keep both eyes open). Centre seating is best: depth deepens viewing further from the screen. Handle filter by edges to preserve clarity. Either side of filter may face screen. Filter can be held at any angle, there’s no ‘up’ or ‘down’ side. Also, two filters before an eye does not work better than one, and a filter in front of each only negates the effects. (Ken Jacobs)

Eureka

Ernie Gehr
,
US
,
1974
,
16mm
,
30'

Eureka is een klassieke en één van de beste found footage films. Gehr herfotografeerde in 1902 een travelling shot dat gefilmd werd vanuit de voorkant van een stadstram in San Francisco. De oorspronkelijke 9,5 minuten worden verlengd tot een half uur. Zo maakt Gehr van de kijker een tijdreiziger doorheen een wereld doordrongen met camerastof en een vergane tijd.

Silvercup

Jim Jennings
,
US
,
1998
,
16mm
,
12'

Een gevoelige ode aan de industriële wijk van Long Island City, Queens, die verbonden is aan Manhattan door de Queensborough Bridge over de East River en de verhoogde metrolijn. “The trains and webs of steel enslave and at the same time bring us together. The past haunts me, and at the same time its memories are precious. Much of the film was edited in the camera. About half of what I shot was discarded, and in the editing room I very slowly removed and arranged what remained after several screenings.” (Jim Jennings)

Surface Tension #2

Vincent Grenier
,
US, CA
,
1995
,
16mm
,
5'

Deze film werd gedeeltelijk gedraaid in Kinemacolor, een proces dat in 1915 werd gebruikt om illusionistische kleuren bij zwart-wit films te verkrijgen door het filmen en projecteren doorheen gesynchroniseerde rode en groene filters. 

Perils

Abigail Child
,
US
,
1986
,
16mm
,
5'

Perils is een eerbetoon aan de stille film, een botsing van ambigue onschuld en weinig gesofisticeerde boosardigheid, en dramatiseert de theatrale houdingen van het melodrama om onze ideeën over romantiek, actie en drama te onderzoeken. “I had long conceived of a film composed only of reaction shots in which all causality was erased. What would be left would be the resonant voluptuous suggestions of history and the human face.” (Abigail Child) 

Blonde Cobra

Ken Jacobs
,
US
,
1963
,
35mm
,
33'

Blonde Cobra is an erratic narrative -- no, not really a narrative, it’s only stretched out in time for convenience of delivery. It’s a look in on an exploding life, on a man of imagination suffering pre-fashionable Lower East Side deprivation and consumed with American 1950’s, 40’s, 30’s disgust. Silly, self-pitying, guilt-strictured and yet triumphing -- on one level -- over the situation with style, because he’s unapologetically gifted, has a genius for courage, knows that a state of indignity can serve to show his character in sharpest relief. He carries on, states his presence for what it is. Does all he can to draw out our condemnation, testing our love for limits, enticing us into an absurd moral posture the better to dismiss us with a regal ‘screw-off.’ (Ken Jacobs)