Lis Rhodes 9 - Sandra Lahire

4 April, 2020 - 21:30
Paddenhoek

Drie films van de Britse filmmaker Sandra Lahire (1950-2001) die recent zijn gerestaureerd en gedigitaliseerd aan de Elias Querejeta Zine Eskola (San Sebastian), in de context van het research project “Their Past is Always Present”.

Sandra Lahire was een radicale lesbische, feministische en experimentele filmmaker en één van de meest prominente en inspirerende figuren in de Londense experimental film scene in de jaren 1980 en 1990 van de vorige eeuw. Lahire, die ook een muzikale score schreef voor Lis Rhodes’ Just About Now, ontwikkelde een nieuwe vorm van ‘mixed-genre filmmaking’. Ze overleed in 2001 na een lange en verbeten strijd tegen anorexia. Ze liet tien experimentele 16mm films na als een diepgaande filmische commentaar op deze aan- doening en haar werk toont met een vooruitziende blik de hedendaagse angst voor ecologische verwoestingen. Deze selectie geeft zicht op twee terugkerende thema’s in haar werk: haar anti-nucleaire positie en haar fascinatie voor de figuur en teksten van Sylvia Plath.

 

In the presence of Charlotte Procter and Pablo La Parra (EQZE)

Plutonium Blonde

Sandra Lahire
,
UK
,
1987
,
video
,
15'

Plutonium Blonde is een prachtig getextureerde collage van geluiden en beelden, en een gebroken narratief over vrouwelijke zelfdefiniëring en controle. Het centrale per- sonage is Theima, een vrouw die werkt met het plutonium van de kern van een reactor. Lahire bevraagt het proces dat plaatsvindt met het plutonium en het proces dat de vrouwelijke identiteit construeert. Plutonium Blonde vormt samen met Uranium Hex en Terminals een trilogie over nucleaire straling die Lahire realiseerde in de jaren 1980.

Night Dances

Sandra Lahire
,
UK
,
1995
,
video
,
15'

Night Dances is voor mijn moeder die overleed terwijl ze mij hielp met het maken van deze piano musical. ‘The Dance of Death’ is verbonden met het leven — Lechaim — terwijl we samen wervelen rond Hebreeuwse grafstenen. Een dromende vrouw wordt door onze stad in verval vervoerd. Dit is de tijd van de Personal Computer — de Private Catacomb voor de switched-on elite. Haar donkere deuropenin- gen zijn voor de zwervende daklozen ... echte overlevenden. (Sandra Lahire)

Johnny Panic

Sandra Lahire
,
UK
,
2000
,
video
,
46'

Johnny Panic vertrekt grotendeels vanuit het gelijknamige verhaal van Sylvia Plath en integreert enkele stukken tekst uit Plath’s roman The Bell Jar, dagboeken en gedichten. Lahire voegt aan het verhaal opvoeringen toe van zeven van haar eigen dromen. Het is de enige film die ze ooit draaide in een studio met sets en een cameraploeg, wat haar de mogelijkheid bezorgde om een andere manier van werken te exploreren. Haar vroegere ‘in-camera super-imposition’ effecten worden hier herwerkt in decors met filmprojecties. [ ...] Johnny Panic ontketent een uitwerking van pijn, angst en verlies die in hun ruwe staat blootgesteld worden. Een extreem suïcidaal verlangen. De film brengt dit scherp in focus. Hij choqueert en verstoort door het uitspreken van de horror, maar behoudt door zijn formele elegantie een autoriteit en waardigheid die angstaanjagend mooi is. (Sarah Pucill)