Passing Through

2 April, 2015 - 13:00
KASKcinema

 

 

L.A. Rebellion: Creating a New Black Cinema is a project by UCLA Film & Television Archive developed as part of Pacific Standard Time: Art in L.A. 1945-1980. The original series took place at UCLA Film & Television Archive in October – December 2011, curated by Allyson Nadia Field, Jan-Christopher Horak, Shannon Kelley and Jacqueline Stewart.

The Courtisane Festival will present a modest selection of over 50 representative works, many of them in new prints and restorations. A complete overview of the program can be found on www.cinema.ucla.edu/la-rebellion. In collaboration with Tate Modern & UCLA Film & Television Archive.

Special thanks to George Clark, Steven Hill and Todd Wiener, without whom this program would not have been possible.

 

preservation print courtesy of the UCLA Film & Television Archive

Passing Through

Larry Clark
,
US
,
1977
,
16mm
,
b&w
,
111'

Eddy Warmack, een Afro-Amerikaanse jazzmuzikant, heeft zijn straf uitgezeten voor de moord op een blanke gangster en wordt uit de gevangenis vrijgelaten. Hij is niet van plan om voor de criminelen die de muziekindustrie (inclusief clubs en opnamestudio’s) in handen hebben te spelen en gaat op zoek naar zijn mentor en grootvader, de legendarische jazzmuzikant Poppa Harris. Deze film van Larry Clark poneert dat jazz één van de meest pure expressies van de Afro-Amerikaanse cultuur is. Jazz, gekaapt door een blanke cultuur die uit winstbejag jazzmuzikanten op een brutale manier exploiteert, vertegenwoordigt de strijd van vele generaties zwarten sinds de tijden van slavernij. Na de begincredits als eerbetoon aan de jazz en zijn muzikanten toont de film herhaaldelijk verschillende improviserende jazzmuzikanten en flashbacks van Poppa die Warmack saxofoon leert spelen. Poppa’s Afrikanisme, de spirituele kern van Passing Through, brengt de zwarte Amerikaanse jazz en bevrijdingsbewegingen uit Afrika en Noord-Amerika samen. De eindsequentie van de film verenigt shots van Afrikaanse leiders met een close-up van Poppa’s oog en close-ups van aarde in zwarte handen: een beeld dat jazz, Afrika en de aarde semantisch en mystiek met elkaar verbindt. (Jan-Christopher Horak)