Three Portrait Sketches
Vroege experimenten in portretten, gemaakt in Italië. Portretten van 1: Claudia Donzelli; 2: Saulat Rahman; 3: Fernando Birri.
Being in a Place – A Portrait of Margaret Tait
“The contradictory or paradoxical thing is that in documentary the real things depicted are liable to lose their reality by being photographed and presented in that ‘documentary’ way, and there’s no poetry in that. In poetry, something else happens. Hard to say what it is. Presence, let’s say, soul or spirit, an empathy with whatever it is that’s dwelt upon, feeling for it – to the point of identification.” (Margaret Tait)
Luke Fowlers nieuwe film focust op Margaret Tait, een van Schotlands meest enigmatische filmmakers, puttend uit een schat aan ongezien archiefmateriaal, inclusief klankopnames, filmrushes en ongepubliceerde notitieboeken. De film vertrekt van een van Taits onverfilmde scripts voor Channel 4, met als titel Heartlandscape: Visions of Ephemerality and Permanence, en beschouwt Taits leven en werk als geworteld in het landschap van de Orkneyeilanden. Het ging Tait niet om het filmen van het landschap, maar om het kijken naar de precieze details die een plaats vormen, de kleine dingen die vaak over het hoofd worden gezien. Being in a Place verkent het proces van het maken van een film vanuit het perspectief van een collega-kunstenaar. Fowler toont affiniteit voor Taits visie van film als een poëtisch medium en brengt hulde aan de kracht van haar werkwijze, het belang van gefragmenteerde oeuvres en de intrinsieke waarde van mislukking.
English spoken