Lago Gatún

Kevin Jerome Everson
,
US
,
2021
,
HD
,
60'

Materiaal, procedure, proces: deze drie woorden definiëren voor kunstenaar-filmmaker Kevin Jerome Everson (Artist in Focus Courtisane festival 2020) de kern van zijn artistieke benadering. Het is met behulp van deze benadering, gegrond in een vroege voorliefde voor het minimalisme en een achtergrond in beeldhouwkunst en straatfotografie, dat hij als geen ander de poëzie weet te evoceren van de levens en ervaringen van working-class Afro-Amerikaanse communities. Eerder dan een conventioneel realisme na te streven, verkiest hij om alledaagse uitingen te abstraheren tot theatrale gebaren en prozaïsche situaties te choreograferen tot artificiële composities. Eerder dan te zoeken naar een klassieke vertelvorm neigt hij, naar eigen zeggen, steeds meer naar een pure vormelijkheid. In dit programma presenteren we twee nieuwe werken uit zijn continu aangroeiend oeuvre van films die telkens opnieuw weer opvallen door hun uitzonderlijke zorg voor de specificiteiten van plaats, beweging en vorm.  

 

Lago Gatún, Kevin Jerome Eversons meest recente langspeelfilm is een minimalistische odyssee die de waterweg tussen de twee grootste oceanen ter wereld aflegt. De kunstenaar reist het Panamakanaal af en filmt op zwart/wit 16mm filmrollen van elk 10 minuten een bijna abstracte tocht die gemoduleerd wordt in de tijd door het licht en de duisternis van het openen en sluiten van de sluizen. De schoonheid van het landschap, een blik op de wereldhandel waarvoor het kanaal werd aangelegd en een onderdompeling in een bijna totale duisternis wisselen elkaar af, ons eraan herinnerend dat de Amerikaanse ingenieurs van dit kanaal de segregatiewetten uit de VS oplegden aan de Jamaïcaanse arbeiders. (BFI / Experimenta) 

May June July

Kevin Jerome Everson
,
US
,
2021
,
HD
,
8'

De maanden mei, juni en juli worden gerepresenteerd door pioenrozen, vuurvliegjes en het jaar 2020. Een rolschaatser (Jahleel Gardner) doorkruist de Black Lives Matter Plaza in Washington D.C.