Selection 13: Lav Diaz
In the presence of Lav Diaz and Hazel Orencio
Courtisane is een platform voor film en audiovisuele kunsten. In de vorm van een jaarlijks festival, filmvertoningen, gesprekken en publicaties onderzoeken we de relaties tussen beeld en wereld, esthetiek en politiek, experiment en engagement.
Courtisane is a platform for film and audiovisual arts. Through a yearly festival, film screenings, talks and publications, we research the relations between image and world, aesthetics and politics, experiment and engagement.
In the presence of Lav Diaz and Hazel Orencio
Manilla, 2034. Door enorme vulkaanuitbarstingen in de Celebeszee in 2031 leeft Zuidoost-Azië reeds 3 jaar letterlijk in de duisternis, al het zonlicht is verdwenen. Gekken controleren landen, gemeenschappen, enclaves en nieuwe stadstaten. Catastrofale epidemieën teisteren het continent. Miljoenen zijn gestorven, miljoenen zijn vertrokken.
Een waanzinnige dictator is aan de macht, terwijl militairen standrechtelijke executies uitvoeren. In de neergutsende regen houden drones iedereen in de gaten. Het werk van de gelauwerde Lav Diaz is sterk verbonden met de geschiedenis en het lot van de Filipijnen. In deze toekomstfantasie lezen we de tragiek van het heden. In zwart-wit, met sober maar trefzeker neergezette scènes, de gebruikelijke royale lengte en symboliek, beweegt The Halt tussen politieke satire en psychologische peiling van het land. Onder de personages twee vrouwelijke leiders van de Special Forces, die machtige posities bekleden en een liefdesrelatie hebben. Hun pad kruist dat van een voormalig docent geschiedenis, nu een zwijgzaam lijdende callgirl. Een ex-rockster is strijder geworden. Schuldgevoel, nationaal geheugenverlies en de keuze tussen gewelddadig of vreedzaam verzet kleuren de kalm opgebouwde plot met een onverwachte ontknoping. (IFFR)
Tagalog & English spoken, English subtitles