Selection 6: Pedro Costa
In the presence of Pedro Costa
In cooperation with Cinéma Galeries & Kunstenfestivaldesarts
Courtisane is een platform voor film en audiovisuele kunsten. In de vorm van een jaarlijks festival, filmvertoningen, gesprekken en publicaties onderzoeken we de relaties tussen beeld en wereld, esthetiek en politiek, experiment en engagement.
Courtisane is a platform for film and audiovisual arts. Through a yearly festival, film screenings, talks and publications, we research the relations between image and world, aesthetics and politics, experiment and engagement.
In the presence of Pedro Costa
In cooperation with Cinéma Galeries & Kunstenfestivaldesarts
Pedro Costa’s nieuwe film — een aangrijpende studie van rouw en herinnering — is een onvergetelijk portret van Vitalina Tavares Varela, een kwetsbare maar onverzettelijke vrouw die de lange reis van Kaapverdië naar Lissabon maakt om de begrafenis van haar ex-man bij te wonen maar wegens bureaucratie te laat komt. Haar naam en tragische verhaal zijn vertrouwd voor wie Costa’s vorige film zag. In Horse Money dook Vitalina op als een van de verschijningen die Costa’s vaste acteur, Ventura, afwisselend confronteert en bijstaat tijdens zijn zelfonderzoek in een door geesten gekweld sanatorium. Vitalina Varela breidt, als tweeluik met die eerdere film, de vermenging van persoonlijk en nationaal trauma verder uit en verfijnt Costa’s unieke vorm van onirische eerstepersoonscinema waarin innerlijke stemmen theatraal en luidop gereciteerd worden als gebeden. Ventura duikt hier op als een priester in de greep van een geloofscrisis die doet terugdenken aan zijn angst, trilling en zelftwijfel als slaapwandelende patiënt in Horse Money. Vitalina’s buitengewone présence is nu dramatisch uitgebouwd tot een hypnotiserende hoofdrol die als een smeulende kracht bij- draagt aan het bredere project van Costa’s post-Vanda films om een epische en tegelijk intieme dimensie te verlenen aan de urgente strijd van zij die vergeten worden. Vitalina Varela — een even sculpturaal als filmisch werk — transformeert met zijn radicale cinematografie lichamen en gebouwen tot onheilspellende verschijningen, zwevend in een onderwereld tussen dag en nacht, kleur en zwart-wit. Hoewel Vitalina Varela de pijnlijke belasting van liefde en leven laat voelen, onthult de film ook geleidelijk een tedere, bijna optimistische kijk op een gemeenschap waar troost zich een weg zoekt door zijn onderling verbonden muren en steun wordt geboden aan zij die het meest behoeven. (Haden Guest)
Cape Verdean Portuguese spoken, English subtitles