What About China?
Introduced by Trinh T. Minhha and followed by a Q&A
Courtisane is een platform voor film en audiovisuele kunsten. In de vorm van een jaarlijks festival, filmvertoningen, gesprekken en publicaties onderzoeken we de relaties tussen beeld en wereld, esthetiek en politiek, experiment en engagement.
Courtisane is a platform for film and audiovisual arts. Through a yearly festival, film screenings, talks and publications, we research the relations between image and world, aesthetics and politics, experiment and engagement.
Introduced by Trinh T. Minhha and followed by a Q&A
In Trinh T. Minh-ha’s nieuwste film worden Hi8-beelden die ze in 1993-1994 maakte op het Chinese platteland dertig jaar later herkaderd: ten eerste tegen de achtergrond van China’s tegenstrijdige representatie, geschiedenis en toekomst, en ten tweede door het proces van omzetting van analoge naar digitale video, waarbij de transformatie van lage-resolutie- beelden spookachtige animaties creëert op een canvas van multigenerationele verandering. Tegen het oppervlak van dit onderzoek pulseert een theorie van harmonie die de Hakka Roundhouse – een cirkelvormige meergezinswoning die in het centrum verbonden is door gemeenschappelijke ruimtes – als uitgangspunt neemt. Trinh vindt in deze architectuur, in de materialen die ze gebruikt om haar film samen te stellen en in de digitale spookbeelden een netwerk van passages: tussen maatschappij en natuur, zelf en ander, landschap en innerlijk landschap. De kijker wordt uitgenodigd om zich te verdiepen in deze harmonieën, zowel materieel als metaforisch, om associatieve vluchten te vinden uit de polyritmische interactie van ideeën, instrumenten, liedjes, tekst, bewegende en stilstaande beelden. We reizen door deze spookachtige, oneindige schalen, geleid door voice-over lezingen van Xiaolu Guo, Xiao Yue Shang, Yi Zhong en Trinh T. Minh-ha zelf. Elk biedt een andere ingang in een polyvocaal netwerk van gedachtegangen. De vraag stelt zich: “Wat verdwijnt er precies? En waarom?” (Kim-Anh Schreiber)
“The notion of “speaking nearby” put forth in Reassemblage has been realized differently with each film of mine. It’s a challenge for me every time I put it into practice. How do you speak nearby? It is in What About China? where this practice of speaking in proximity, rather than merely speaking for and about, is most comprehensive. Being closely related to China – China is an ancestral culture of Vietnam, where I was born – does not qualify me to speak about Her. Of greater fascination is how the film is positioned in relation to China, or how the Self is extended through a relationship with the Other.”
English spoken