Artist in focus: Alia Syed

“I studied at the University of East London, which at the time had a very dynamic and thriving film department. It was the mid 1980s, feminism was still a force to be reckoned with, as were the miners! Channel 4 was barely in existence. As a young, mixed-race, woman from Scotland — identity yet unknown — landing in Plaistow was a bit confusing. I gravitated to the film department more out of an interest in the debates than any concrete desire to make a film. I was shown the equipment, and fell in love. Film cameras were sexier than video cameras. We had a film processor, a printer and free black and white film. I could physically intervene on the film surface, creating areas of texture, rhythm and light. Unlike video, where everything seemed hidden, I could understand how the film image was formed.” — Alia Syed (Vertigo, Vol. 2, No. 2, Spring 2002)

Alia Syed maakte haar eerste 16mm-films midden de jaren tachtig bij de London Film-makers Co-operative. Haar vroege werk is beïnvloed door de Britse structuralistische/ materialistische film en verscheen te midden van een hernieuwde golf van feministisch en essayistisch werk die was ingeluid door Lis Rhodes’ Light Reading uit 1978. Syed absorbeerde beide, voor haar nooit tegenstrijdige, stromingen in haar werk, maar bleef ook de Co-op’s optische printer gebruiken als een uniek middel om kritische kwesties rond identiteit en representatie te verkennen. Als Britse vrouw van gemengde, Welsh-Indiase herkomst die is opgegroeid in Schotland, behandelt ze vanuit een persoonlijke en historische realiteit de subjectieve relatie tot gender, diaspora en kolonialisme. Ze maakte deel uit van een generatie voor wie het persoonlijke resoluut politiek was en haar films vertrekken dan ook vaak van een persoonlijk narratief om verwarring te zaaien tussen feit en fictie, individueel en cultureel geheugen. Syed is geïnteresseerd in hoe de verschillende relaties tussen geluid en beeld een filmische ruimte kunnen openen en in het naast elkaar plaatsen van elementen die verband houden met haar eigen gevoelens van vervreemding. Het werk van Syed — film, klank of installatie — vertrekt vaak van literaire bronnen en toont een doorgedreven aandacht voor taal, de relatie tussen woord en beeld, schrijven, poëzie en het circulaire van taal. Het vormt een onderzoek naar de aard en rol van taal in interculturele communicatie, met een bijzondere belangstelling voor grenzen en begrenzingen, vertaalprocessen en transculturele identiteit. Dit Artist in Focus-programma presenteert de eerste retrospectieve van het werk van Alia Syed in België. Het biedt een overzicht van vier decennia: van haar vroege films tot de première van Meta Incognita: Missive II, haar nieuwe film die deel uitmaakt van het lopende project Panopticon Letters. Het programma bevat ook Delilah van haar zus en Co’op collega-filmmaakster, Tanya Syed, maar eveneens een aantal films die invloedrijk zijn geweest voor Alia Syed’s vorming als filmmaker, zoals Light Reading van Lis Rhodes, Dreaming Rivers van Martina Attille en Red Shift van Gunvor Nelson.

 

All screenings in the presence of Alia Syed

The visit of Alia Syed takes place in collaboration with soundimageculture / SIC

 

05: Wallpaper

5 April, 2019 - 13:00 - 22:306 April, 2019 - 13:00 - 22:30
Gouvernement